ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΟ Σ/Ν «Σύσταση και λειτουργία Ανεξάρτητης Αρχής Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή»
Ενιαίος Σύλλογος
Υπαλλήλων Υπουργείου Εμπορίου
Ομοσπονδία Συλλόγων Υπαλλήλων Υπουργείου Ανάπτυξης και Φορέων του Δημόσιου Τομέα (τ. ΟΣΥΒΕΤ)
Αθήνα, 04/11/2025
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ–ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
·
Αποτελεί ένα επικοινωνιακό τρικ για να αντιμετωπίσει τη
διάχυτη λαϊκή οργή από την ανεμπόδιστη και ασύδοτη αύξηση των τιμών σε όλα τα
προϊόντα και τις υπηρεσίες.
·
Διαμορφώνει ένα πλαίσιο αγοράς που οι μεγάλοι επιχειρηματικοί
όμιλοι μπορούν να διαχειριστούν με ευκολία προς το συμφέρον τους για να
αυξήσουν τα κέρδη τους.
·
Δημιουργεί μια ακόμη αναποτελεσματική «Ανεξάρτητη Αρχή» ή οποία θα
απορροφά το πολιτικό κόστος και ευθύνη των εφαρμοζόμενων αντιλαϊκών πολιτικών.
·
Θα προχωρήσει στη περαιτέρω διάλυση των δημοσίων δομών φυσικά
βολεύοντας «ημετέρους» στις θέσεις Συμβουλίου Διοίκησης διοικητή /υποδιοικητή
που θα αμείβονται με παχυλούς μισθούς και θα κάνουν τη «βρώμικη δουλειά».
Με μια πρώτη ανάγνωση δεν μάθαμε τίποτε παραπάνω απ’ αυτά που τρεις μήνες τώρα αναπαράγονται σε τηλεοπτικά κανάλια δια στόματος του συνεντευξιαζόμενου αρμόδιου υπουργού: ότι δηλ. συγχωνεύονται οι αρμοδιότητες του Συνηγόρου του Καταναλωτή με την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή της ΓΓΕ και της ΔΙΜΕΑ σε μια ακόμη Ανεξάρτητη Αρχή για να καλύψει την απροθυμία μιας κυβέρνησης να προστατεύσει τους πολίτες της.
Άλλη μια Ανεξάρτητη Αρχή λοιπόν που συστήνεται με βάση ένα συνονθύλευμα διατάξεων «ατάκτως ερριμμένων» από τις οποίες προκύπτει μόνο ότι μεταφέρονται συλλήβδην οι αρμοδιότητες των καταργούμενων υπηρεσιών, χωρίς περαιτέρω οργάνωση, εξειδίκευση και στόχευση της καθεμιάς απ’ αυτές, χωρίς να γνωρίζουμε περίπου έστω, την έναρξη ισχύος τους, χωρίς να αναφέρονται έστω τα νέα «ψηφιακά εργαλεία» με τα οποία, κατά τις υπουργικές εξαγγελίες, θα ενισχυθεί η νέα Αρχή, το χρόνο σύνταξης του Οργανισμού της Αρχής καθώς και το χρόνο και τον τόπο εγκατάστασης της Αρχής και φυσικά χωρίς να προκύπτει από πουθενά ότι με όλη αυτή τη δραματική αλλαγή σκηνικού θα ενισχυθεί «η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και θα αντιμετωπιστεί το κόστος διαβίωσης των πολιτών», σύμφωνα με το σκοπό του νομοσχεδίου.
Η μόνη χρονική προθεσμία που αναγράφεται είναι η 31.12.2027 στις μεταβατικές διατάξεις (άρθρο 38) καταγράφοντας άλλη μια προχειρότητα σε βάρος των εργαζομένων που παραμένουν στο υπουργείο Ανάπτυξης οι υποστελεχωμένες υπηρεσίες του οποίου θα επιφορτιστούν και με την διοικητική και οικονομική υποστήριξη της Αρχής.
Όπως έχουμε επαναλάβει και σε προηγούμενη Ανακοίνωση μας, για να προστατευθεί πραγματικά ο Καταναλωτής αυτό που απαιτείται είναι πρωταρχικά η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου και το χτύπημα των καρτέλ διανομής προϊόντων και παροχής υπηρεσιών. Όσο κι αν ψάξαμε όμως στις γραμμές του νομοσχεδίου δεν βρήκαμε έστω και ψήγματα που να προοιωνίζουν μια τέτοια «μεταρρύθμιση» σύμφωνα με τις προηγηθείσες υπουργικές εξαγγελίες, ούτε και σε συνδυασμό με την υπεύθυνη για την αντιμετώπιση των διαστρεβλώσεων στην αγορά και τη δημιουργία των κάθε είδους καρτέλ Επιτροπή Ανταγωνισμού της οποίας διατάξεις περιλαμβάνονται στο επίμαχο νομοσχέδιο.
Αυτό όμως που προκύπτει σίγουρα είναι ότι η νέα Αρχή θα έχει διοικητή/τρια με υπερεξουσίες όπως να εισηγείται και να αποφασίζει, να διορίζει, μεταθέτει και απολύει, καθώς επίσης και υποδιοικητές φορτωμένους με τις αρμοδιότητες των παραπάνω αποδομημένων υπηρεσιών που θα αμείβονται πλουσιοπάροχα, ανάλογα με το καθεστώς των Ανεξάρτητων Αρχών.
Για το υπόλοιπο προσωπικό που θα μεταφερθεί μαζί με τις αρμοδιότητες από τις καταργούμενες υπηρεσίες δεν γίνεται καμιά μνεία και απ’ ότι γίνεται αντιληπτό με μια πρώτη ματιά, από τις κυβερνητικές προθέσεις εξαφανίστηκε ακόμα και το «τυράκι» των έξτρα αμοιβών -παρά τις αόριστες υπουργικές υποσχέσεις ότι «οι υπάλληλοι θα πάρουν και κάτι παραπάνω». Κατά τα πρότυπα τις ΑΑΔΕ πάντα, όπως με τυμπανοκρουσίες αναγγέλθηκε, το όποιο «εξτραδάκι» μπορεί να προκύψει στην πορεία εξαρτάται από το άρθρο 59 του ν. 5043/2023 (Α’ 91), περί συστήματος κινήτρων και ανταμοιβής και φυσικά η επιλογή των υπαλλήλων καθορίζεται από τη Διοίκηση της Αρχής [άρθρο 23 του νομοσχεδίου].
Για άλλη μια φορά, όπως έχουμε πικρή εμπειρία από τέτοιες καταστάσεις, οι υπάλληλοι του δημοσίου τομέα μεταφέρονται υποχρεωτικά, χωρίς να τους δοθεί η δυνατότητα των όποιων επιλογών τους, υποχρεώνονται να δουλεύουν με πιο εντατικό ρυθμό από αυτόν που δούλευαν, υποχρεώνονται να υλοποιούν αρμοδιότητες κατά τρόπο που βολεύει τον εκάστοτε διοικητή, και επιπλέον έχουν να αντιμετωπίσουν και την αβεβαιότητα του εργασιακού καθεστώτος που διέπει τις Ανεξάρτητες Αρχές σύμφωνα με τις εκάστοτε ορέξεις και επιλογές του/της παντοδύναμου διοικητή /τριας και τις μικροκομματικές επιδιώξεις της εκάστοτε κυβέρνησης.
Αυτό επίσης που προκύπτει είναι ότι, όπου η Κυβέρνηση μυρίζεται ζεστό χρήμα, φροντίζει να εκχωρεί προσοδοφόρους δημόσιους τομείς με πηγές χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά προγράμματα στον ιδιωτικό τομέα. Όπως έγινε στο παρελθόν με άλλες υπηρεσίες του Υπουργείου (π.χ. Εμπορικά Σήματα) το ίδιο γίνεται και τώρα. Ο διάβολος όμως κρύβεται στις λεπτομέρειες και δεν μεταφέρονται μόνο οι αρμοδιότητες, όπως αναφέρεται ρητά, της Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή αλλά με ύπουλο τρόπο και χωρίς να ονοματίζεται η Διεύθυνση, οι αρμοδιότητες από τη Διεύθυνση Πολιτικής και Ενημέρωσης Καταναλωτή που αφορούν σε συνεργασία με δίκτυα ευρωπαϊκών και διεθνών οργανισμών, τήρηση Μητρώων, Προστασία Ανήλικων Καταναλωτών κλπ [ Άρθρο 4, παρ. 1, εδ. βστ- βθ].
Τελειώνοντας, επαναλαμβάνουμε για άλλη μια φορά ότι με τη σύσταση της νέας Αρχής συγχωνεύονται αρμοδιότητες εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών και ελεγκτικών μηχανισμών της Αγοράς, σε αντίθεση με ότι ισχύει σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αυτό θα πρέπει να τύχει μεγαλύτερης προσοχής από όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς ως προς την αποτελεσματικότητα του όλου εγχειρήματος. Τι θα προσφέρει λοιπόν αυτή η νέα Αρχή πέρα από τις υψηλά αμειβόμενες θέσεις κάποιων «golden boys/girls» και κάποια προεκλογικού τύπου επικοινωνιακά τεχνάσματα; Οι 500 ελεγκτές δεν θα μπορούσαν και με τις υπάρχουσες υπηρεσίες να προσληφθούν; Τα νέα ψηφιακά εργαλεία δεν θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και από τις υπάρχουσες υπηρεσίες; Αφού όπως αποδείχτηκε «λεφτά υπάρχουν» αρκεί να μη χρησιμοποιούνται για την ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών.
Το παραμύθι των Ανεξάρτητων Αρχών το έχουμε ακούσει πολλές φορές αλλά και στην περίπτωση αυτή δεν υπάρχει πουθενά δράκος για να σταματήσει το καθημερινό κυνήγι του κέρδους στο οποίο έχουν επιδοθεί οι κάθε είδους επιχειρηματικοί όμιλοι. Υπάρχουν μόνο τα πολλά λεφτά για το σύστημα της εκμετάλλευσης, τα κέρδη των ολιγοπωλίων, τα διαπλεκόμενα συμφέροντα και τα οφέλη για τους κυβερνώντες και την παρέα τους. Για τους υπόλοιπους κοινούς θνητούς ισχύει το «ώδυνεν όρος και έτεκεν μυν» κατά το κοινώς λεγόμενον «ενώ κοιλοπονούσε βουνό γέννησε ποντικό», δηλ. πολύ κακό για το τίποτα, αύξηση τιμών σε γάλα, κρέας, φρούτα και λαχανικά, θέρμανση και άλλες καθημερινές ανάγκες, και μείωση τιμών σε καβουροδαγκάνες, τσιμπιδάκια και ποντικοφάρμακα για τον ποντικό.
Απέναντι στα όποια παραμύθια πλασάρονται άνωθεν καθημερινά, απέναντι στο ξεπούλημα της υγείας, της παιδείας, της χώρας και του πλούτου της, και πριν βουλιάξει οριστικά το καράβι, ως εργαζόμενοι στο δημόσιο τομέα αναδεικνύουμε με κάθε μέσο την αλήθεια και αντιδρούμε οργανωμένα και συντεταγμένα για να ανατρέψουμε κάθε λογής εκμεταλλευτική πολιτική. Δηλώνουμε προς κάθε κατεύθυνση ότι θα δώσουμε την μεγαλύτερη μάχη για κάθε εργασιακό δικαίωμα που θα απειληθεί.
ΟΙ ΠΡΟΕΔΡΟΙ
ΟΙ ΓΕΝΙΚΟΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΣ